اطلاعیه برگزاری کارگاه زبان عمومی (جمع بندی نکته و تست) آزمون دکتری
موسسه خوارزمی اقدام به برگزاری کارگاه زبان عمومی آزمون دکتری مینماید.
محتوای این کارگاه شامل تدریس نکات برگزیده و پرتکرار در زمینه دستور زبان، واژگان و درک مطلب سال های اخیر و آزمون های هم تراز است.
در این کارگاه سعی داریم با استفاده از تکنیک تست زنی زبان دکتر
قربانزاده (مدرس و مشاور سی ساله زبان عمومی و تافل در کشور) که منحصر به ایشان است.
راههای تست زنی سوالات پیچیده
گرامر را به شما یاد دهیم تا دیگر از کنار سوالات گرامر رد نشوید.
میخواهیم راه های حل سوالات درک مطلب را یاد دهیم تا دیگر با دیدن چندین متن طولانی انگلیسی با اضطراب از کنار این بخش که یکی از نمره آورترین بخش های آزمون است رد نشوید.
مهلت ثبت نام: تا ۱۰ بهمن
تصمیمگیری درباره ی انتخاب رشته ی تحصیلی و شغل ، یکی از مهم ترین و سرنوشتسازترین موضوعات در زندگی هر فرد به حساب میآید .
امروزه پیچیدگی و دگرگونی دنیای کار ، سرعت فزآینده ی رشد تکنولوژی ، تقاضاهای روزافزون برای ورود به برخی مشاغل و نیاز به کسب دانش و مهارت ها با توجّه به تفاوت های فردی ، موجب برهم خوردن تعادل آموزش و بازار کار شده و مشکلاتی را در چگونگی هدایت استعدادها ، راهنمایی شغلی و تصمیمگیری حرفهای به وجود آورده است .
از آنجا که یکی از اهداف تعلیم و تربیت در کنار دیگر اهداف ، تسهیل رشد حرفهای و هدایت تحصیلی و شغلی افراد است و این هدف به ویژه در حیطه ی آموزش و پرورش و تا حدی آموزش عالی کشور قرار میگیرد ، لذا باید کوشش نمود تا این مهم به صورت سیستماتیک به اهداف از پیش تعیین شده ی خود برسد و راهنمایی تحصیلی- شغلی ، متناسب با ویژگی های فردی و نیازهای بازار کار حرکت کند .
تخصصان معتقدند نیروی انسانی : هوشمند ، با استعداد ، خلاّق ، با شخصیت ، آگاه ، سالم و متخصص ، شرط اساسی پیشرفت جامعه و دستیابی به بهره وری پایدار می باشد . به همین جهت شناخت ، پرورش و هدایت تحصیلی و شغلی صحیح این گونه نیروها ، مدّت هاست در دستور کار نظام های آموزشی کشورها قرار گرفته است و عدم توجّه به آن به ویژه در موقعیت های آموزشی ، به پرورش نیافتن یا نادیده گرفتن توانایی ها منجر می شود .
ضرورت انجام آزمون های روانشناختی در هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان :
آزمون سنجش و اندازه گیری هوش :
عامل هوش با موفقیت تحصیلی و حرفه ای همراه است . بی توجّهی به این عامل ، ممکن است موجب انتخاب غلط و به تبع آن بی حوصلگی در تحصیل و بی علاقگی در احراز شغل شود . به کمک نتایج تفسیر آزمون سنجش و اندازه گیری هوش ، میتوان افراد را در شش گروه : سرآمد – پُرهوش – باهوش – هوش بهنجار – هوش مرزی بالا و هوش ضعیف طبقهبندی کرد . همچنین با استفاده از سنجش و اندازه گیری هوش های چند گانه ، با شناخت تفاوتهای فردی در یادگیری و آموزش توانمندی دانش آموزان از زاویههای گوناگونی مورد توجّه قرار گرفته می شود و با کاربرد شناخت این هوش قادر خواهیم بود فرصتهایی را برای یادگیری صحیح بر اساس نیازها ، علایق و استعداد دانش آموزان فراهم سازیم . از این رو دانش آموزان به فعالیتهای بیش تری میپردازند و به یادگیرندگانی تبدیل می شوند که مدام درگیر امر یادگیری هستند و فعالانه در فرآیند آن شرکت میکنند و به تناسب آن هدایت تحصیلی و شغلی می شوند .
آزمون سنجش و اندازه گیری استعداد :
آزمون های استعداد ، روشی روانشناسانه ، جامع و کارآمد ارائه می دهد که با استفاده از آن ها می توان توانایی های را کشف کرده و بهترین و بیش ترین استفاده را از این توانایی ها به کار برد . این آزمون ها به این منظور طراحی شده اند که اطلاعات مفیدی از انواع مختلف هوش که به مهارت ها و مشاغل مختلف مرتبطند در اختیار بگذارند . پاسخ به تمام این آزمون ها نقاط ضعف و قوت را شناخته و باعث شناخت توانایی ها و راه به کارگیری آن ها می شود و نقاط ضعف را شناسانده و در عین حال نمی گذارد که کاستی ها باعث محدود و مقید کردن افراد شود و برای هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان ضروری به نظر می رسد .
آزمون سنجش و اندازه گیری خلاقیت :
خلاقیت از جمله متغیرهایی است که در فرآیند یادگیری و تعلیم و تربیت بسیار تاثیرگذار می باشد . از آن جا که از اهداف مهم آموزش و پرورش ، پرورش استعدادهای خلاق است ، توجّه به این توانایی دانش آموز و تأثیر آن بر فرآیند یادگیری و متغیرهای میانجی آن برای هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان ضروری به نظر می رسد .
آزمون سنجش و اندازه گیری شخصیت :
شخصیت فرد میتواند نقش مهمی در انتخاب شغل و به طور کلی در زندگی حرفهای او داشته باشد . تحقیقات گوناگون در زمینه ی ویژگی های شخصیتی و موفقیت تحصیلی و حرفه ای نشان داده است که ویژگی های شخصیتی با عملکرد تحصیلی و شغلی افراد همبستگی دارند و همسو نبودن ویژگی های شخصیت افراد با شغلی که دارند ، باعث شکست افراد در انجام دادن اثربخش وظایف شغلی شان می شود . لذا انجام آزمون سنجش و اندازه گیری شخصیت می تواند گام مؤثری در هدایت تحصیلی و شغلی افراد باشد .
آزمون سنجش و اندازه گیری رغبت تحصیلی و شغلی :
رغبت ها یکی از قوی ترین و پایدار ترین بخش تفاوت های فردی و معمول ترین وسیله برای تطبیق فرد و محیط می باشد . مطالعات گوناگون مؤید این فرضیه اند که رغبت ها از جمله متغیرهایی هستند که در انتخاب رشته ی تحصیلی و شغلی بسیار تاثیرگذار می باشند و اختلاف در رغبت ها و یا فقدان آن ها ممکن است به دودلی و یا بی ثباتی در شغل منجر گردد . تحقیقاتی که اهمیت رغبت ها را در شغل یا انتخاب رشته مطالعه می کنند ، نشان می دهند ، برخلاف متغیر های روان شناختی دیگر ، مانند : توانایی و شخصیت ، از طرف فرد به رغبت توجّه بیش تر مبذول شده است . رشته ی تحصیلی و مشاغل پشنهاد شده از نتایج آزمون سنجش و اندازه گیری رغبت تحصیلی و شغلی ، باعث می شود که افراد با تیپ شخصیتی مورد نظر در آن ها ، احساس رضایت تحصیلی و شغلی بیش تری پیدا کنند .
بدون تردید آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه ی آن میتوان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید . سلامت روانی به طور کلی برای اطلاق به کسی به کار می رود که در سطح بالایی از سازگاری و انطباق رفتاری و هیجانی قرار دارد . به کمک نتایج تفسیر آزمون سنجش و اندازه گیری سلامت عمومی ، می توان در هدایت تحصیلی و حرفه ای ، سلامت جسم و روح افراد را در نظر داشت .
آزمون سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی :
ارزشیابی معتبر از پیشرفت تحصیلی ، فرایندی است که درباره ی عملکرد با ملاک های سنجیده و مشخصی به داوری می پردازد . اگر بخواهیم میزان معین رفتاری را که از فرآیند آموزش انجام شده بسنجیم و آن را در تصمیم گیری هدایت تحصیلی و شغلی منظور کنیم ، این امر مستلزم آن است که ارزش عملکرد دانش آموز را در رابطه با ملاک مشخصی تعیین کنیم . معمولاً برای سنجش رفتار و یا هرگونه تغییرات آموزشی از آزمون بهره می جویند ، لذا با مشاهده ی نمرات آزمون هر درس می توان میزان تناسب آن با رشته ی انتخابی دانش آموز را مورد قضاوت قرار داد .
با توجّه به نتایج تحقیقات به دست آمده برآن شدیم تا با انجام آزمون های سنجش و اندازه گیری روانشناختی در زمینه های هوش – استعداد – خلاقیت – شخصیت – رغبت تحصیلی و حرفه ای – سلامت عمومی و بررسی پیشرفت تحصیلی ، مبادرت به راهنمایی تحصیلی و شغلی نموده و بر این مهم دست پیدا کنیم . به امید این که نتایج و تفسیر آزمون های سنجش و اندازه گیری روانشناختی در زمینه های یاد شده ، تأییدی باشد بر عملکرد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان که منطبق با قوانین ، شرایط و ضوابط ورود به رشته های تحصیلی دوره ی آموزش متوسطه و آموزش عالی و به تبع آن احراز یک شغل مناسب در جامعه است .
رزومه خیلی قوی دارید و مهارتهایی که شما دارید شاید دوست تان یک صدم آن را هم نداشته باشد
هوش هیجانی (EQ) چیست؟
موسسه خوارزمی شما را با هوش هیجانی یا همان EQ بیشتر آشنا می کند.
حتما شما تعجب می کنید از اینکه دوست تان موقعیت های بهتر کاری و اجتماعی برایش بیشتر است…
بله، ممکن است شما در زندگی تان
با افرادی روبهرو شدهاید که از هوش کافی برخوردار بوده اند اما در زندگی اجتماعی
و شغلی خود موفق نیستند.
شاگرد اول هایی که الان دیگر کسی
برایشان کف نمی زند و بیشتر می توانند مانور علمی دهند تا اجتماعی.
اما راز این ماجرا چیست؟ چرا این
افراد فقط به درد حل معادلات پیچیده ریاضی و فیزیک می خورند؟
چرا گاهی این افراد در زندگی
شخصی شان موفق نیستند و همسرشان معمولا دچار کمبود محبت است.
مقصر تمام این موارد هوش هیجانی
است.
هوش هیجانی چیست؟
هوش یعنی اینکه آنقدر آدم توانا
باشد که بتواند خودش را با هر شرایط جدیدی وفق دهد و با موفقیت از چالشهای آن
شرایط بگذرد.
حالا این چالش میتواند حل یک
مسئله سر امتحان باشد و میتواند مدیریت کردن خشم موقع یک بحران خانواده باشد.
پس یک طرف شقه، موفق بیرون آمدن
از چالشهای زندگی بود که اسمش را گذاشته بودند هوش.
اما روح جدید در شقه دیگر این
عبارت دمیده شده بود؛
یعنی هیجان. هیجان توی گفتوگوهای
ما ایرانیها کلمهای است که همیشه مساوی است با یک حس فعال و با ریتم تند مثل
خوشحالی یا خشم یا تعجب زیاد.
اما در واقع حیطه هیجان در کلمه هوش
هیجانی وسیعتر از این حرفهاست.
گلمن هوش هیجانی را
چنین تعریف میکند.
«هوش هیجانی نوعی دیگری از هوش است. این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن
و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمگیریهای مناسب در زندگی است.
عاملی که بههنگام شکست در شخص
ایجاد انگیزه و امید میکند.
او معتقد است که (IQ) در بهترین حالت خود فقط عامل ۲۰ درصد از موفقیتهای زندگی است،
۸۰ درصد موفقیتها به عوامل دیگر وابسته است و سرنوشت افراد در بسیاری
از موارد در گرو مهارتهایی است که هوش هیجانی را تشکیل میدهد.
همدلی وسیعتر از هم حس شدن با
یک مخاطب شاد یا غمگین است.
شما باید بتوانید لااقل بهطور
موقت از دریچه نگاه یک نفر دیگر به جهان نگاه کنید
*هوش احساسی بالا با این نشانه ها
با این وصف ببینید تا چه حد با رفتارها و عادتهای شما همخوانی دارند چه اینکه چنین نشانههایی یعنی از هوش احساسی بالایی برخوردار هستید:
درباره احساسات فکر میکنید، خیلی زیاد
هوش احساسی با بازتابها آغاز میشود. شما اینطور سوال میکنید:
” چرا من چنین احساسی دارم؟” و “چه چیزی باعث شد من چنین حرفی بزنم یا
چنین کاری بکنم؟”
از دیگران درباره چشماندازشان سوال میکنید
متوجه میشوید که دیگران جدا از
برداشت شخصیتان، شما را با نگاهی کاملا متفاوت مینگرند.
البته موضوع اینجا بر سر درست یا
غلط بودن نوع نگاه دیگران نیست بلکه موضوع درک چشم اندازها و دیدهای متفاوت است.
میگویید: متشکرم
اینروزها آنچه که کمبودش به شکل
وسیعی احساس میشود ، فروتنی است.
اما این درباره شما مصداق پیدا
نمیکند. شما میدانید که وقتی یک واژه بخصوص “متشکرم” مطرح میشود
تا چه حد میتوانند روز یک نفر
را تغییر دهند و البته روابط افراد را محکمتر کنند.
میدانید کجا باید مکث کنید
مکث کردن بسیار ساده است.
فقط کافی است چند لحظه کوتاه قبل
از اینکه واکنشی نشان بدهید یا حرفی بزنید خودتان را متوقف کنید.
هر چند این موضوع در تئوری ساده است اما در اجرا سخت.
“چرا” را جستجو میکنید
به جای اینکه دیگران را قضاوت
کنیم باید به دنبال این باشیم که پشت هر رفتاری یک دلیلی وجود دارد.
در چنین مواقعی باید روی حس
همدلی و درک متقابل کار کنید و تلاش داشته باشید تا مسائل را از دریچه نگاه دیگران
هم ببینید.
نقدها را میپذیرید
هیچکس از دریافت بازتابهای منفی
احساس خوبی نخواهد داشت حتی خود شما.
با این حال شما میدانید که
انتقادات میتوانند شامل واقعیتهایی هم بشوند که شاید خیلی هم برای شما ایدهآل
نباشند اما به هر حال واقعیت هستند.
دائم فکر میکنید دیگران چه واکنشی نشان خواهند داد
از لحظهای که شما یک فرد را
ملاقات میکنید ،مشغول تجزیه و تحلیل او میشوید.
هر چند این تحلیلها کمکی نمیکند
اما همه این مشاهدات شما را به یک نتیجه میرساند:
هر آنچه که شما میگویید و انجام
میدهید روی دیگران تاثیر میگذارد.
میگویید: معذرت میخواهم
آیا میدانید واژههای “متاسفم”
یا “معذرت میخواهم” تا چه اندازه واژههای قدرتمندی هستند؟
با پذیرش اشتباهات و عذر خواهی به
موقع شما کیفیت موضوعاتی مانند انسانیت و صداقت را در مواجهه با دیگران ارتقا میدهید.
میبخشید
مادامیکه این موضوع را درک کنید
که هیچکس کامل نیست ،
یاد میگیرید که نبخشیدن آدمها
مانند فرو کردن چاقو داخل زخم و رها کردنش به همان حالت است ،
در واقع شما هیچوقت شانس این را
ندارید که از شر این زخم خلاص شوید.
دایره لغات احساسی گرانقیمتی دارید
زمانیکه یاد بگیرید احساسات خود
را بیان کنید، این توانایی را به دست آوردهاید که آنها را درک هم بکنید.
وقتی شما غمگین هستید ،تلاش میکنید
تا عمق ماجرا را دریابید ، برای همین با خودتان میگویید :
“آیا من نا امید شدهام؟” یا “آیا دلم گرفته؟” یا “آیا از چیزی ناراحت
هستم؟”
اینروزها آنچه که کمبودش به شکل
وسیعی احساس میشود ، فروتنی است.
اما این درباره شما مصداق پیدا
نمیکند.
شما میدانید که وقتی یک واژه
بخصوص “متشکرم” مطرح میشود تا چه حد میتوانند روز یک نفر را تغییر دهند
دیگران را ارج مینهید
وقتی همیشه دنبال این باشید که
در دیگران نقاط قوت را ببینید و این را به آنها یادآوری کنید
و برایشان ارج و ارزش قائل شوید
همواره حس خوبی را به آنها تلقین میکنید.
بر روی کنترل افکارتان کار میکنید
یک ضربالمثل انگلیسی زبان میگوید شما نمیتوانید مانع نشستن پرنده روی سرتان شوید اما میتوانید نگذارید روی سرتان خانه بسازد!
مردم را در یک زمان فریز نمیکنید!
وقتی شما به این نکته واقف هستید
که هر فردی ممکن است یک روز بد یا حتی یک سال بد را گذرانده باشد
بنابراین بابت رفتار آدمها آنها
را قضاوت نادرستی نمیکنید ،پس شخصیت این افراد در ذهن شما سیال است
و با یک اتفاق منفی در ذهنتان به
عنوان آدم بد در یک زمان خاص فریز نمیشوند.
در این حالت است که میتوانید
روابط صحیحی را با دیگران برقرار کنید.
ضعفهایتان را تجزیه و تحلیل میکنید
با تجزیه و تحلیل موقعیتهایی که
در آنها کنترل احساسات خود را از دست دادهاید،
استراتژی کنترل احساسات خود را بسط میدهید تا بار
دیگر که با چنین شرایطی مواجه شدید رفتار بهتری داشته باشید.
میدانید چه احساساتی علیه شما استفاده شوند
باید این را بدانید کسانیکه هوش
احساسی خود را ارتقا دادهاند ممکن است از این توانایی در مسیر مقابله با
دیگران هم استفاده کنند
بنابراین با بالا بردن توانایی هوش
احساسی خود از خودتان در چنین شرایطی مراقبت کنید.
* باهوش شدن در چند گام ساده
– احساسات خود را بشناسید، بدانید واقعا چه چیزی شما را خوشحال می کند.
– با دیگران همدل شوید، بتوانید از دریچه دیگران به جهان نگاه کنید.
– مدیر هیجانهایتان باشید. مدیریت هیجان فقط مدیریت خشم و نفرت نیست؛ گاهی شما باید غمهایتان را هم مدیریت کنید.
– شکیبا باشید. هیچکس در سه سوت هوش هیجانی اش بالا نرفته است.
هوش هیجانی پشت ویترین کتابخانه
برای اینکه درباره هوش هیجانی اطلاعات بهتری داشته باشید و بتوانید در زندگی شخصی بهتر عمل کنید
و از این هوش به نفع خودتون
استفاده کنید، توصیه می کنم این کتابها را مطالعه کنید.
· هوش هیجانی، دانیل گلمن، ترجمه نسرین پارسا، انتشارات رشد
· هوش هیجانی– مهدی گنجی- انتشارات ساوالان
· هوش هیجانی، دیدگاه سالووی و دیگران، تالیف و ترجمه دکتر نسرین اکبرزاده، انتشارات فارابی