هلدینگ آموزشی خوارزمی

هلدینگ آموزشی خوارزمی

معرفی خدمات موسسه آموزشی خوارزمی
هلدینگ آموزشی خوارزمی

هلدینگ آموزشی خوارزمی

معرفی خدمات موسسه آموزشی خوارزمی

۱۰ نکته برای رسیدن به اهدافی که برای یادگیری خود تعیین کرده اید.

  • هدف از یادگیری را برای خود تعیین کنید.

تحقیقات نشان داده شده است، تعیین هدف یک استراتژی برای گذاشتن تاثیر مثبت بر زندگی افراد است. بنابراین هرگز قدرت تعیین مواردی که می خواهید به آن ها دست یابید(هدف گذاری) را دست کم نگیرید. فقط باید از خود چند سوال کلیدی بپرسید: آیا اهداف واقعی برای خودم تعیین کرده ام؟ آیا برای رسیدن به اهدافم باید بیشتر تلاش کنم؟ اگر شما از اهدافی که برای خودتان تعیین کرده اید خشنود هستید، پس باید با توجه به اهدافی که در سر دارید، برنامه ریزی درسی داشته باشید.


وقت با ارزش است. این مطلب را هیچ کس به اندازه دانش آموزان و دانشجویانی که خواندن مطالب را موکول به شب قبل از امتحان می کنند، متوجه نمی شوند. البته که بسیار دیر است. کلید حل، مشکل شب امتحانی بودن، از پیش فکر کردن و ایجاد یک برنامه ریزی درسی است. برنامه ریزی درسی نه تنها به شما کمک می کند سازماندهی شده درس بخوانید و از زمان خود به خوبی استفاده کنید، همچنین ذهن شما را از درگیری آزاد می کند و احساس ناخوشایندی را که شما از امتحان دادن در شرایطی که آمادگی ندارید، ازبین می برد.

  • بصورت منظم استراحت داشته باشید.

هیچکدام از ما سوپرمن  نیستیم، بنابراین باید به خودمان زمان بدهیم تا انرژی گرفته و سطح بهینه ای از تمرکز برسیم. استراحت می تواند به شکل یک پیاده روی ۱۰ دقیقه ای، چت کردن با یک دوست و یا نوشیدن یک نوشیدنی گرم باشد. اگر با استراحت کردن این حس به شما دست می دهد که درس خواندنتان به تعویق افتاده است، نگران نباشید و مطمئن باشید که اینگونه نیست. استراحت کوتاه مدت در بازه های مشخص نه تنها به شما کمک می کند بهتر تمرکز کنید ، همچنین بهره وری شما را نیز افزایش می دهد.

  • از تکنولوژی های جدید استفاده کنید.

روش های قدیمی دست نوشته هنوز هم جایگاه خود را دارد، ولی امروزه گزینه های بیشتری برای شخصی سازی درس خواندن وجود دارد. از طریق ابزارهای آنلاین، رسانه های اجتماعی، بلاگ ها، ویدئو ها یا اپلیکیشن های آموزشی موبایل، کاربر محور شده است.

  • از خود امتحان بگیرید.

ممکن است عجیب به نظر بیاید، ولی بعضی مواقع به محض اینکه شما وارد محیط امتحان می شوید، مواردی را که یاد گرفته اید فراموش کنید. راه حل این است که از لحاظ روانی خود را برای فشار امتحانی آماده کنید. موارد مهم، حقایق، اسامی، فرمول ها و .. را فراموش نکنید. از خود امتحان گرفتن با آزمون های منظم یک راه حل خوب برای این کار است. از اینکه در ابتدا بخوبی از عهده آن بر نمی آیید نگران نباشید، هرچه بیشتر تمرین کنید، بهتر خواهید شد.

  • به سلامتی خود اهمیت دهید.

همواره خود را لحاظ  فیزیکی و روانی ارزیابی کنید. به جای اینکه شکایت کنید که "من هیچوقت به اندازه کافی نمی خوابم" یا اینکه "غذاهای حاضری زیاد میخورم" کنترل این موارد را در نظر گرفته و کاری انجام دهید. تغییرات لازم را انجام دهید و ببینید تغییرات چگونه بر نگرش و شیوه درس خواندن شما تاثیر می گذارد. این فرایند به شما انگیزه می دهد، حتی در آینده هم به سلامت خود اهمیت دهید.

مثبت اندیشی

  • مثبت نگر باشید.

نگرش شما تاثیر بسزایی در سطح درس خواندن شما و فرآیند یادگیری شما دارد. اگر شما همیشه بگویید که من نمی توانم فلان کار را انجام دهم، اقدام به یادگیری نمی کنید و تلاش برای درس خواندن برای شما سخت تر می شود. در عوض بر روی نتایج مثبت و چگونگی استفاده از توانایی های فردی خود برای رسیدن به نتایج مطلوب موردنظرتان تمرکز کنید. مغز شما فعالیت های بیشتری نشان می دهد. بنابراین باعث می شود شما کمتر احساس نگرانی داشته باشید و مغز شما بازتر خواهد شد.


هم کلاسی های خود راخوب بشناسید. کسی را به عنوان شریک درسی انتخاب کنید که انگیزه بالایی برای گرفتن نمره و نتایج خوب دارد و شما با او به خوبی درس می خوانید.

نگران اینکه نمی توانید همیشه همدیگر را ملاقات کنید، نباشید.می توانید از ابزارهای آنلاین برای ارتباط و اشتراک در نکات، خلاصه برداری ها و...استفاده کنید.  

  • دروس را تبدیل به داستان کنید.

همه دوست دارند داستان های خوب بخوانند، یا به آن ها گوش دهند. داستان ها فقط سرگرم کننده نیستند،بلکه به ما کمک می کنند، جزئیات کلیدی را فهمیده و به خاطر بسپاریم. شما می توانید این کار را با تبدیل جزئیات یا حقایق مهم به شکل داستان انجام دهید. هرچقدر داستانی که خلق کرده اید، خنده دارتر و عجیب و غریب تر باشد،مناسب تر است. (به یادداشتن داستان های عجیب و خنده دار راحت تر است.)

برای خودتان فرایند مطالعاتی در نظر بگیرید. در این فرایند باید مواردی غیر از مطالبی که می خواهید بخوانید و زمان اختصاص داده شده به مطالعه را در نظر بگیرید. یکی دیگر از موارد مهم، محیط مطالعه شما می باشد. محیطی را پیدا کنید که ساکت باشد و عوامل حواس پرتی در آن کم باشد. همچنین شما باید در مکانی که درس می خوانید جای خود را مرتبا عوض کنید. برای مثال هر روز مکان خود را در کتابخانه تغییر دهید. مشاهده خواهید کرد این کار چگونه به شما کمک می کند.

در حقیقت هیچ قاعده و قانون خاصی وجود ندارد که بگوید شما چگونه و چقدر باید درس بخوانید، زیرا این موارد برای هر شخص متفاوت است. پس بهترین راه این است که روش های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما بهتر است. فرایند درسی خود را به گونه ای تغییر دهید که بیشترین اثرگذاری را در آموزش شما داشته باشد.

منبع(با اندکی تلخیص):

موسسه آموزشی خوارزمی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.