هلدینگ آموزشی خوارزمی

هلدینگ آموزشی خوارزمی

معرفی خدمات موسسه آموزشی خوارزمی
هلدینگ آموزشی خوارزمی

هلدینگ آموزشی خوارزمی

معرفی خدمات موسسه آموزشی خوارزمی

برای مقابله با استرس امتحان چه باید کرد؟

در زمان امتحانات چگونه ذهنی کارآمد داشته باشیم؟

در دوره امتحانات ضرورت این مسئله را بیشتر حس می کنیم که چگونه قابلیت مغز را برای یادگیری بیشتر در مدت زمان کمتر و تمرکز بیش تر، بالا ببریم.

موسسه خوارزمی ، به شما آموزش کنترل استرس امتحان را ارائه می دهد.

فشار و استرس در طول امتحانات، گاهی مغز را دچار اختلال و بحران می کند .

عدم توانایی در تمرکز، درک و جذب اطلاعات و یادگیری مطالب را دشوار می کند.

برای آن که بتوانید ذهنی کارآمد داشته باشید ، داشتن دو قابلیت حائز اهمیت است:

1.   بتوانید اطلاعات را به راحتی به ذهن بسپارید.

2.   بتوانید اطلاعات را به مدت زیاد در حافظه نگه دارید.

برای بالا بردن توانایی حافظه، باید آن را پرورش دهید

مغز با فعالیت های بیشتر در حالت تمرین باقی می ماند. فردی که از مغز خود اصلا استفاده نمی کند ، یا آن را کمتر به کار می گیرد ، باید بداند که ذهن او ضعیف خواهد شد. پس اگر می خواهید حافظه خوبی داشته باشید ، باید ذهن خود را پرورش دهید.

برای داشتن ذهن و 


، عوامل اختلال آفرین را از میان بردارید

شما می توانید در طول امتحانات ، بسیاری از عوامل به وجود آورنده اختلال و عوامل مخل در یادگیری را از میان بردارید، 
عواملی همچون موسیقی یا برنامه های رادیویی، تلفن های طولانی یا سر و صداهای مزاحم دیگر
رادیو را خاموش کنید، پیغام گیر تلفن خود را روشن کنید ، بعد مطالعه را شروع کنید
البته بر خلاف انتظار ،تمرکز در محیط بسیار آرام چندان ممکن نیست
محیط فعال و دارای انرژی نسبت به محیط بی حرکت و ساکت به افزایش تمرکز و ارتقای فعالیت یادگیری بیشتر کمک می کند.

صحبت با خود موقع یادگیری می تواند یادگیری را موثر تر کند
منظور از حرف زدن با خود استفاده از کلماتی نظیر ” اوکی” ، “عالی” ، ” حالا شد” و یا ” همین جوری درسته” و … است.

هیچ کس نمی تواند ساعت ها بدون وقفه به آموختن بپردازد. شما زمانی به بهترین نتایج می رسید که طبق یک برنامه زمانی معین عمل کنید
دوره یادگیری و مرور دروس ، تکرار اول، زمان استراحت، تکرار دوم، دوره یادگیری جدید و

– یک برنامه منظم را پیش بگیرید

شما می توانید با در پیش گرفتن یک برنامه یادگیری ثابت، اثرات عاداتی در خود ایجاد کنید
اگر هر کار خود را در زمانی معین و طبق یک برنامه یادگیری انجام دهید، به زودی به آن عادت می کنید
به خاطر داشته باشید که اگر یادگیری نباشد، احساس کسالت و سستی به انسان دست می دهد
از برنامه تمرینی یک سنت کوچک بسازید.

– خود را به استراحت های کوتاه مدت و برنامه های کارساز عادت دهید

هیچ کس نمی تواند ساعت ها بدون وقفه به آموختن بپردازد
شما زمانی به بهترین نتایج می رسید که طبق یک برنامه زمانی معین عمل کنید
دوره یادگیری و مرور دروس ، تکرار اول، زمان استراحت، تکرار دوم، دوره یادگیری جدید و

مقدار زمانِ دوره یادگیری و پیگیری آموزشی و زمان های استراحت بستگی به میزان برنامه روزانه و قوت شما دارد
زمان برنامه امروز خود را طبق تجربه روزهای قبل تصحیح کنید ، 
اما در هر حال قبل از نود دقیقه یادگیری ، باید در هر شرایطی یک زمان استراحت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای برای خود در نظر بگیرید
توجه داشته باشید که مرحله تمرینات و مرور دروس و تجدید قوا را کاملا از هم جدا کنید.

مواد آموزشی را به اجزای کوچک تقسیم کنید

بهتر است مطالب را به اجزای کوچک بیشتری تقسیم کنید و آن ها یاد بگیرید و تکرار کنید ، چون به این شیوه سریع تر می آموزید.

– در فرآیند یادگیری، مطالب تقسیم شده را با خود تکرار کنید

اگرهر بار مقدار بسیار زیادی از مطالب را فرا می گیرید متوجه می شوید که به هنگام تکرار، 
بیشتر آن ها را فراموش کرده اید، تردید نکنید که اجزای آموزش شما بیش از حد بزرگ است
در این صورت بی جهت قرار از کف می دهید و عصبی می شوید.

اما می توانید با کوچک کردن اجزای آموزشی در یادگیری موفق شوید، با گام هایی کوچک تر و به تعداد زیاد تر ، 
موفقیت بیشتری به دست می آورید و آن گاه خود را تحسین می کنید.

در این صورت شما از خود و برنامه ریزی و نحوه استفاده از منابع و کتب درسی خشنود می شوید ، 
خلق و خوی بهتری پیدا می کنید و بدین سبب موفقیت شما در یادگیری ، افزایش خواهد یافت.

 

برای رهایی از اضطراب امتحان چه باید کرد؟

برای کاهش اضطراب امتحان ، استرس قبل امتحان و استرس بعد از امتحان چه باید کرد؟

موسسه خوارزمی راهکار کاهش اضطراب امتحان را به شما دانش آموزان و دانشجویان آموزش می دهد.

با شروع فصل امتحان باز هم شاهد سردرد، تهوع، دل درد و… ناشی از استرس فراگیر امتحانی، میان دانش آموزان هستیم
استرسی که هر ساله با شروع خردادماه، 
حتی جامعه شناسان و کارشناسان مسایل آموزشی و تربیتی را هم به تحلیل ، هشدار و ارایه راهکارها وا می دارد. 
در این میان گویا امکان جدید آموزشی از جمله کلاس های تقویتی، کتاب های کمک آموزشی، معلمین خصوصی و غیره نیز نتوانسته است 
در کاهش اضطراب دانش آموزان موثر عمل کند. 
به علاوه همین امکانات تازه هر ساله به افزایش میزان استرس نیز می انجامد. به نظر شما این مشکل از کجا ناشی می شود؛ 
عدم استاندارد بودن سوالات و یا نحوه برگزاری امتحانات؟ 
نقص در نظام آموزشی، مواد درسی و شیوه تدریس و یا انتظارات بالای خانواده ها برای تحصیل فرزندان و دستیابی به مدارج بالای علمی؟

با توجه به اینکه اکثر کاربران وب سایت خانواده سبز جوان هستند و از طرفی فصل امتحانات و کنکور در پیش است، 
در این مقاله سعی کرده ایم راهکارهای رهایی از اضطراب امتحان را آموزش دهیم.

شناخت و راه هایی رهایی ازاضطراب امتحان

.
وقتی در انجام این کار تبحر لازم را کسب کردید 
می توانید سریعا از سفرهایی که ممکن است فقط چند ثانیه به طور بیانجامد بازگردید 

اگر در حین امتحان احساس سرما می کنید و به سوالاتی که جوابشان را می دانید اشتباه جواب می دهید، 
احتمالا از اضطراب امتحان رنج می برید. 
نگرانی مختصر قبل از امتحان خوب و مفید است . این دلهره خفیف باعث ترشح بیشتر آدرنالین می شود. 
این مقدار آدرنالین سطح هوشیاری شما را افزایش داده و حضور ذهنتان را حفظ می کند
با این وجود نگرانی بعضی اوقات دائمی و بیش از حد است و سبب بی خوابی بی اشتهایی و ریزش مو می شود. 
این نوع نگرانی ها آسیب رسان و نشانه ای از اضطراب امتحان هستند و می توانند مانع عملکرد خوب شما در امتحان شوند. 
نشانه های دیگر اضطراب امتحان عبارتند از : 
دلشوره ، نگرانی ، ترس ، وحشت ، عصبانیت و ناامیدی ، خستگی نیز می تواند یکی از نشانه های اضطراب امتحان باشد.
خمیازه مکرر، درست قبل از امتحان واکنشی عادی است 
خمیازه هم مانند خستگی اغلب نشانه ای از اضطراب است 
این بدین معنی است که به خاطر نگرانی و تنش، اکسیژن کافی به مغز نمی رسد 
و خمیازه کشیدن تنها راهی است که مقدار ذخیره اکسیژن بدن را افزایش می دهد. 
شما ممکن است سردرد، عدم تمرکز و یا ولع شدید به غذا را تجربه کرده باشیر. 
در بعضی افراد اضطراب باعث بروز آسم و فشار خون بالا می شود .

علائم اضطراب

 علائم اضطراب در خلال امتحان عبارتند از :

ـ اختلال حواس و،حشت  ، وقفه ذهنی ، از حال رفتن ،تعریق کف دست و تهوع

 علائم اضطراب بعد از امتحان عبارتند از :

·         بی تفاوتی ساختگی (خود را به دروغ ، بی تفاوت نشان دادن)

به طور مثال :
من هیچکدام از سوالات تستی را مثل سوالات بالایی جواب ندادم چون خسته بودم و حوصله نداشتم.

·         احساس گناه (چرا بیشتر مطالعه نکردم؟)

·         خشم (آموزگار هرگز نمی خواست که من از این درس خسته کننده نمره قبولی بگیریم.)

·         سرزنش (اگر کتاب درسی آنقدر خسته کننده نبود!)

·         افسردگی (دلیلی نمی بینیم که بعد از امتحان در مدرسه بمانم.)

 اضطراب امتحان به دو بخش تقسیم می شود: روانی و جسمی

بخش روانی اضطراب امتحان شامل افکار و نگرانیهای شما در مورد امتحان است. 
بخش جسمی اضطراب امتحان شامل احساسات ، هیجانات و دلواپسی است. 
در ذیل روش هایی آمده است که در هر موقیعتی به حل استرس جسمی و روانی ناشی از (اضطراب امتحان یا ترس از صحنه) کمک می کند

توجه به افکار

1.   فریاد بزنید (بایست) :

وقتی متوجه می شوید که افکارتان به سرعت پیش می روند

به طوری که ذهن شما پر از نگرانی شده و افکارتان به سرعت و بدون کنترل در حال پیشروی هستند در ذهنتان فریاد بزنید (بایستید) 
اگر در موقعیتی مناسب هستند بلند فریاد بزنید (بایستید) این کار احتمالا در یک لحظه چرخه نگرانی را در هم می شکند.
هرگاه چرخه نگرانی را برای لحظه ای متوقف کردید می توانید هر یک از روشهای زیر را بکار ببرید.

2.   خیال پردازی :

وقتی شما ذهن خود را پر از افکار خوشایند کنید

دیگر محلی برای اضطراب در ذهن شما باقی نمی ماند وقتی متوجه می شوید که نگران امتحان آتی خود هستید، 
افکار شوم خود را با رویایی آنچه که دوست دارد جایگزین کنید. 
مثلا رویایی قدم زدن درمکانی منحصر به فرد.

3.   موفقعیت را مجسم کنید :

اکثر ما با آرزوهای خوب یا بد خود زندگی می کنیم.

اگر شما وقت زیادی را صرف این کنید که در ذهن خود بگویید اگر در امتحان رد شدم چه می شود؟ 
شانس شکست خود را افزایش می دهید. 
همین که چرخه نگرانی را متوقف کردید زمانی را صرف تکرار این جمله کنید اگر موفق شوم چه می شود؟ 
دقیق باشید جزییات تصاویر اعمال و حتی صداها را به عنوان بخشی از تجسم خود ایجاد کنید .

4.   توجه خود را روی موضوع خاصی متمرکز کنید :

جزییات یک نقاشی را بررسی کنید. در مورد شاخه های درخت تحقیق کنید یا به صفحه ساعت خود دقت کنید.

نتایج خود را به صورت یادداشتهای کوچکی روی شیشه بنویسید 
در خلال امتحان چند ثانیه ای به صدای چراغهای موجود در کلاس گوش فرا دهید میز تحریر خود را لمس کرده 
و به بافت آن توجه کنید و تمام حواس خود را روی یک نقطه متمرکز کنید. 
به خاطر افکار مربوط به اضطراب نگذارید ذهن شما از فضای داخل کلاس منحرف شود .

5.   خودتان را تحسین کنید :

با خودتان مثبت حرف بزنید.

بسیاری از ما در اولین فرصتی که به دست می آوریم می گوییم آفرین!‌ 
تو هیچ چیز نمی دانی! حتی جواب سوال اول امتحان را هم نمی دانی.
خیلی از ما حتی تصور چنین رفتاری را با دوستانمان نمی کنیم اما با وخود این چنین رفتار می کنیم.
راه دیگر این است که خودمان را تشویق کنیم. با خود چنان رفتار کنید که با بهترین دوست خود رفتار می کنید. 
یادتان نرود که به خود بگویید من خیلی آرام هستم و امتحان را به بهترین شکل پشت سر خواهم گذاشت.

توجه به احساسات

1.   نفس بکشید :

شما می توانید هیجانات فیزیکی درون بدنتان را با تمرکز روی تنفسستان آرام کنید .

روی هوایی که به ریه هایتان داخل و خارج می شوند تمرکز کنید . 
هوایی که از بینی و دهانتان عبور می کند را احساس کنید. این کار را ۲ تا ۵ دقیقه ادامه دهید. 
تنفس سطحی را جایگزین تنفسی بلند و عمیق کنید. 
ریه های خود را پر از هوا کنید تا شکمتان بالا بیایید سپس تمام این هوا را رها کنید 
خودتان را تصور کنید که روی نوک بینی تان ایستاده اید و دم و بازدم خود را تماشا می کنید. 
گویی بینی شما هواکش بسیار بزرگی است که روی تونل یک معدن زیر زمینی تعبیه شده است .

2.   نسبت به بدن خود دقیق باشید :

آگاهی ساده روش موثری برای کاهش تنفس در بدنتان است.

به راحتی بنشینید و چشمانتان را ببندید
توجه خود را روی ماهیچه های پاهایتان (از مچ به پایین) متمرکز کنید و ببینید که آیا آرام هستند یا نه. 
به ماهیچه های پایین مچ پاهایتان بگویید که می توانند استراحت کنند. 
بیایید بالاتر به قسمت مچ پاهایتان و همین کار را تکرار کنید 
سپس توجه خود را به ماهیچه های ساق پا لگن معطوف کنید و به هر گروه از این ماهیچه ها بگویید که استراحت کنند. 
این کار را با قسمت پایین ستون فقرات دیافراگم سینه قسمت بالای مهره ها، 
گردن، شانه ها ، آرواره ، صورت ،قسمت بالای بازو و قسمت پایین بازو ، انگشتان و پوست سر نیز انجام دهید .

3.   کشش و آرامش :

اگر از ناحیه پر تنش بدن خود آگاه شدید و یا اگر هنگام دقت در بدنتان متوجه کشیدگی شده اید،

می توانید با روش کشش، آرامش آن را فراهم کنید. 
برای انجام این کار ماهیچه های منقبض را پیدا کرده و آنها را بیشتر منقبض کنید. 
اگر شانه های شما منقبض هستند آنها را به طرف عقب بکشید 
پشتتان را خم کرده و ماهیچه های شانه هایتان را محکم تر منقبض کنید. 
نتیجه نهایی این است که شما می توانید نسبت به آرامش خود آگاهی پیدا کنید و به خودتان بیشتر استراحت بدهید. 
شما می توانید همین کار با پاها ، بازوها ، شکم ، سینه ، صورت و گردن خود نیز انجام دهید. 
مشت های خود را گره ، آرواره و شکمتان را منقبض و پاهایتان را صاف کنید . تمام این کارها را در یک زمان انجام دهید .

4.   از تخیل هدایت شده استفاده کنید :

کاملا استراحت کنید و به یک سفر کوتاه تخیلی بروید .

چشمانتان را ببندید و بدن خود را شل کنید و خود را در طبیعتی زیبا و آرام مجسم کنید . 
هر قدر که می توانید مناظر و چشم اندازهای مختلفی را خلق کنید خاص باشید تمام حواس خود را بکار ببرید. 
به طور مثال شاید خود را کنار ساحل دریا مسجم کنید به صدای امواج غلتان و مرغابیهای دریایی گوش فرا دهید. 
اشعه های خورشید را روی صورت خود احساس کنید. شن های خنک را بین انگشتانتان لمس کنید. 
نسیم دریایی را استنشاق کنید. قطرات کوچک امواج را روی صورت خود حس کنید. 
به کشتی هایی که در افق هستند و به تپه های شن روان توجه کنید 
بعضی ها به این نتیجه می رسند که تخیل منظره ای کوهستانی یا چمن زاری سبز و خرم بهتر نتیجه می دهد.
شما می توانید خود را در مکانی که هرگز نبوده اید تصورکنید و یا تجربه ای از گذشته خود را با دوباره خلق کنید. 
مکان نتیجه بخشی برای خود پیدا کرده و سعی کنید در تخیل خود به آنجا سفرکنید
با تمرین و ممارست حتی می توانید این روش را در حین امتحان نیز به کار گیرید .

5.   فعالیتهای بدنی هوازی :

فعالیتهای بدنی هوازی اروبیکی انجام دهید این روش زمانی که سرکلاس هستید و یا اوقاتی که استراحت می کنید

بکار نمی آید با این حال روش فوق العاده ای برای کاهش تنش و اضطراب است 
ورزشهایی انجام دهید که ضربان قلب شما را به دو برابر حد طبیعی افزایش دهند 
این ورزشها را ۱۵ یا ۲۰ دقیقه و بدون وقفه ادامه دهید 
ورزشهای هوازی عبارتند از : راه رفتن سریع ، آهسته دویدن ، شنا ، دوچرخه سواری بسکتبال 
و یا هر فعالیتی که ضربان قلب شما را بالا ببرد و به همان حال نگاه دارد .

 

در کنکور تجربی ۹۶ چگونه به سوالات پاسخ دهیم؟

نحوۀ پاسخگویی داوطلبانگروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری سال  ۱۳۹۵ چگونه بوده است؟

آیا می دانید برای قبولی در کنکور تجربی ۹۶ چطور باید به سوالات پاسخ دهید؟

تعداد ۴۶۵ هزار و ۳۱۵ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی در جلسه آزمون سراسری سال ۹۵ حضور داشتند.

موسسه خوارزمی شیوه قبولی در کنکور تجربی ۹۶ را به شما داوطلبان کنکور تجربی ۹۶ آموزش می دهد.

تعداد ۴۶۵ هزار و ۳۱۵ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی در جلسه آزمون سراسری سال ۹۵ حضور داشتند
و به چهار درس عمومی و پنج درس اختصاصی پاسخ دادند؛ 

در این میان، تعدادی از داوطلبان توانسته اند درصدهای خوب و قابل قبولی کسب کنند
و متأسفانه تعداد قابل توجهی از داوطلبان نیز درصد خوبی در بعضی از دروس کسب نکرده اند؛ 

داوطلبانی که بدون مطالعه دقیق و عمیق درس هایشان در این جلسه حضور یافت هاند
در جدول پیوست، آمار پاسخگویی کل داوطلبان
گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری سال
۱۳۹۵ خدمت تان ارائه می شود؛ 
البته قبل از آن ، برای بهره برداری هرچه بیشتر شما از این آمار، توجه تان را به نکاتی چند جلب می کنیم.

هیچ درسی را رها نکنید

آیا می دانید که اگر یک داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی
در آزمون سراسری گذشته فقط به یک سؤال ریاضی پاسخ صحیح می داد،
و البته به هیچ یک از سؤال های این درس نیز پاسخ غلط نمی داد،
از
۲۲۱ هزار و ۸۶۲ داوطلب (۶۷ / ۴۷ درصد داوطلبان) درصد بهتری در این درس کسب می کرد؟ 

گاه از داوطلبان می شنویم که سؤال های این یا آن درس در آزمون سراسری دشوار بود
و آن ها نتوانسته اند به آن درس ها پاسخگو باشند. 

بدون شک، در یک آزمون مهم ملی، باید تعدادی از سؤال ها دشوار باشد تا بتواند به درستی سطح علمی داوطلبان را بسنجد؛ 
اما آیا تمامی سؤال های یک درس دشوار هستند یا اینکه تعدادی از داوطلبان برخی از درس ها را رها می کنند
و یا بدون دانش لازم به سؤال های همان درس پاسخ می دهند؟ پس از همین امروز، بی علاقگی یا ضعف علمی را بهانه نسازید و با برنامه ریزی صحیح و منطقی،
برای همۀ درس ها وقت بگذارید و مطمئن باشید که می توانید به حداقلی از سؤال های هر درس پاسخ صحیح بدهید
و در آزمون سراسری نیز نتیجه بهتری کسب کنید.

دلیل اینکه تعداد قابل توجهی از داوطلبان نتوانسته اند حتی به یک سؤال درس ریاضی پاسخ صحیح بدهند
و سؤال های این درس را رها می کنند، چیست؟ 

آیا این انتظار از داوطلبان، غیرمنطقی است که از ۳۰ سؤال این درس بتوانند حداقل به ۴ یا ۵ سؤال پاسخ صحیح بدهند؟ 
آمار ذکر شده در جدول های این گزارش، بیانگر آن است
که اگر داوطلبی حتی به یک سؤال درسی که در آن ناتوان است و ضعف دارد پاسخ صحیح بدهد
(و به هیچ یک از سؤال های همان درس نیز پاسخ غلط ندهد)
از تعداد قابل توجهی از داوطلبان در همان درس، وضعیت بهتری خواهد داشت. 

اهمیت این امر زمانی مشخص می شود که بدانیم برای موفقیت در آزمون سراسری، باید به همه دروس توجه

 داشت
و نمی توان تنها چند درس را مطالعه کرد و یک یا دو درس را رها نمود
.

فقط به سؤال هایی که بلدید، پاسخ دهید

بیش از ۴۷ درصد داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری گذشته در درس ریاضی، درصد منفی کسب کرده اند،
و در سایر دروس هم کما بیش شاهد همین وضعیت هستیم؛ 

برای مثال، در آزمون سراسری سال گذشته ۳۸ هزار و ۷۲۳ داوطلب
همین گروه آزمایشی در درس زبان و ادبیات فارسی، درصد منفی کسب کرده اند. 

آیا براستی این دسته از داوطلبان توانایی این را نداشته اند که به هیچ یک از سؤال های ادبیات، پاسخ صحیح بدهند؟!

واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از همین داوطلبان به برخی از سؤال ها پاسخ صحیح داد هاند؛ 
اما چون به سؤال هایی که در آن ها کاملا مسلط نبوده اند نیز پاسخ داده اند، نمرۀ منفی کسب کرده اند؛ 
به عبارت دیگر، تعداد قابل توجه پاسخ های غلط آن ها موجب شده است که تأثیر پاسخ های صحیح آن ها نیز از بین برود.
می خواهیم بگوییم که آزمون سراسری، محل آزمون و خطا نیست و نباید به سؤال های آن به طور سرسری پاسخ داد
یا به امید شانس و اقبال، گزینه ها را بدون دانش و دقت لازم انتخاب کرد؛ 

پس اگر این روزها در درسی آمادگی ندارید، باید در همین زمان باقی مانده،
به مطالعه مبحث یا مباحثی از آن درس بپردازید تا بتوانید حداقل به چند سؤال معدود در همان درس پاسخ دهید؛ 

زیرا کسب نمره منفی، بسیار بدتر از به دست آوردن درصد صفر است.
توجه داشته باشید که کنکور، یک مسابقه است و قرار نیست که شما به همه سؤال های آن، پاسخ صحیح بدهید؛ 
بلکه لازم است که در مقایسه با سایر داوطلبان، وضعیت بهتری داشته باشید،
و این امر بدون دقت و هوشمندی در پاسخگویی به سؤال ها به دست نخواهد آمد.

یادآوری این نکته نیز مهم است که میانگین ذکر شده در هر سال یکسان نیست؛

برای مثال، در سال ۹۲ ، هیچ یک از داوطلبان، در درس های زیس تشناسی
و زبان و ادبیات فارسی، به
۱۰۰ درصد سؤال ها پاسخ صحیح نداده اند؛

اما در سال ۹۳ ، دو پذیرفته شده در زیست شناسی
و پنج نفر در زبان و ادبیات فارسی به
۱۰۰ درصد سؤال ها، پاسخ صحیح داده اند. 

همچنین در سال ۹۴ ، دو نفر در درس زبان و ادبیات فارسی به ۱۰۰ درصد سؤال ها پاسخ صحیح داده اند
و هیچ داوطلبی به
۹۰ درصد سؤال های زیست شناسی نیز پاسخ صحیح نداده است،
و سال
۹۵ ، نهُ داوطلب در درس ادبیات به ۱۰۰ درصد سؤال ها پاسخ صحیح داده اند
و هیچ یک از داوطلبان به
۱۰۰ درصد سؤال های زیست شناسی پاسخ صحیح نداده اند.

همچنین در سال ۹۴ ، یک داوطلب به ۱۰۰ درصد سؤال های زمین شناسی پاسخ صحیح داده است؛ 
در حالی که در سال های ۹۲ ، ۹۳ و ۹۵ هیچ یک از داوطلبان به ۱۰۰ درصد سؤال های زمین شناسی پاسخ صحیح ندادند؛ 
در ضمن، سوابق تحصیلی یک داوطلب نیز احتساب می شود
۲۵ درصد سوابق تحصیلی داوطلب در آزمون کتبی نهایی سال سوم متوسطه
و
۵ درصد آزمون کتبی نهایی پیش دانشگاهی به صورت تأثیر مثبت محاسبه می شود؛ 

یعنی، امکان دارد که داوطلبی در آزمون سراسری، درصدهای مطلوبی کسب نکرده،
اما سوابق تحصیلی خوبی داشته باشد، و سوابق تحصیلی برای او تأثیر مثبت داشته
و باعث افزایش نمره کل نهایی وی شده و در پذیرش نهایی او مؤثر واقع شود.

در نهایت، نباید تصور کرد که یک داوطلب با نمره های منفی یا بسیار پایین در درس های مختلف،
می تواند در رشته های با آزمون دوره روزانه پذیرفته شود. 

اگر داوطلبانی را می شناسید که حتی در رشته های روزانه با نمره منفی پذیرفته شده اند،دلیلش آن است که این افراد به احتمال قوی در سایر درس ها نمره خوبی کسب کرده اند؛

برای مثال، امکان دارد که داوطلب در درس ریاضی نمره منفی گرفته باشد،

اما در درس زیست شناسی، شیمی و دروس عمومی، درصد بالایی به دست آورده باشد؛ 
ضمن اینکه داوطلبانی که در آزمون سراسری نمره منفی می آورند،
در رشته محل هایی که مطلوب اکثر داوطلبان هستند، پذیرفته نخواهند شد،
البته باید توجه نمود که نمرات خام تک تک دروس تمامی دوطلبان، تراز می شود

نفرات برتر کنکور چه درصدهایی می آورند؟

« اگر زیست شناسی را خوب بزنید، قبولی شما در آزمون سراسری تضمین شده است.
اهمیت عربی از همۀ درس های عمومی بیشتر است؛ 

چون بچه ها به سؤال های این درس خوب پاسخ نمی دهند.

شبیه جملات فوق را دربارۀ هر درسی از سوی برخی از مؤسسه های آموزشی یا مدرسان کنکور می شنویم؛ 
افرادی که مدعی هستند اگر در یک درس یا تعدادی از دروس، درصد خوبی کسب کنید،
رتبه خوبی در آزمون سراسری به دست می آورید؛ 

اما درصد رتبه های برتر آزمون سراسری بیانگر چیز دیگری است 
می بینید که میانگین داوطلبان برتر، در همۀ دروس آزمون سراسری به طور نسبی یکسان است؛ 
به عبارت دیگر، داوطلبان برتر برای موفقیت و کسب درصد خوب در همۀ دروس تلاش می کنند.

در جدول زیر، میانگین درصد نمرات خام ۱۰۰۰ نفر اول کشوری گروه آزمایشی علوم تجربی
در تمامی دروس آزمون سراسری سال
۱۳۹۵ ارائه شده است 

همچنین در هر درس، بهترین درصد و بدترین درصد در بین ۱۰۰۰ نفر اول آمده است 
توجه داشته باشید که این آمار صرفا برای آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ است و میانگین ذکر شده در هر سال تغییر می کند.